torsdag den 6. februar 2020

Keith Cullen synger igen efter kræftsygdom


Den irske popsangers karriere blev bremset af kræften, men nu er han erklæret rask og er aktuel med en video til singlen Fire and Fever.

MUSIKNYHED af Michael Andersen

Den nu 36-årige Keith Cullen flyttede til Los Angeles og debuterede som sanger og sangskriver med singlen When I Hear Your Name tilbage i 2012. Efterfølgende nåede han dog kun at udgive endnu to singler, With Eyes Open i 2013 og Say Something i 2015, før hans vordende karriere blev afbrudt af en kræftdiagnose. Under sygdomsforløbet udgav han EP’en Iron Clouds i 2017 og singlen Turn On the Light i 2018.

Da Keith Cullen blev erklæret rask, sad han tilbage med en masse indestængte følelser som han fik forløsning for ved at skrive sange. Tidligere havde han mest gjort sig i ballader sunget i højt toneleje, men nu kom der lidt mere bid i hans musik. Han udgav singlerne Make Way og Piece of Me i efteråret 2019, men det var først med hans seneste single Fire and Fever at hans musik for alvor blev bemærkelsesværdig. Sangen lyder godt nok som noget der kunne have været med i Eurovision, men den genre har jo også sin berettigelse.

Keith Cullens første musikvideoer indeholdt hetero-romantik, men han fortalte i et nyligt interview med Billboard: ”Jeg sprang ud for cirka fire år siden. Du ved, i musikbranchen siger folk tit at deres mål er at vinde en Grammy. Men jeg synes jeg skulle vinde en Oscar for den rolle jeg spillede i Irland: At foregive at være hetero år efter år.”

”Men at flytte til USA gav mig friheden til at udforske og være mig selv og opleve ægte queer kultur. Da jeg voksede op i Irland så jeg ingen bøssepar eller nogen udover hvad der blev anset for normalt. Så jeg følte mig særdeles hjemme i Los Angeles og kom virkelig til at udtrykke mig selv,” fortalte han.

Og nu udtrykker han så sig selv i videoen til Fire and Fever som kan ses på YouTube lige her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar