tirsdag den 21. januar 2020

Tim Chadwick: Skøn queer popsanger


Den irske sangskriver har kun få sange på CV’et, men de er til gengæld rigtig gode og vidner om en sensitiv sjæl på jagt efter mening med livet. Nu er han aktuel med singlen Sore Thumb.

MUSIKANMELDELSE af Michael Andersen

Den 28-årige Tim Chadwick er født og opvokset i Dublin i Irland. Han sprang ud som 21-årig, men fortalte i et nyligt interview med Gay Times at han først nu er begyndt at ”eje” sin seksualitet. Han frygtede nemlig at han ikke ville blive taget seriøst som kunstner, men ville blive sat i bås og talte derfor ikke om sin homoseksualitet i starten af sin karriere som sanger og sangskriver. Da han skrev kontrakt med Sony Music var det ikke hans opfattelse at de vidste han var bøsse.

Hans første tre sange, der blev udgivet i løbet af 2016, handlede da heller ikke om sex eller kærlighed, men om universale, eksistentielle temaer som at længes efter at finde sin plads i livet. Den lovende debutsang Blindfolded handlede om ikke at vide hvor man er på vej hen i livet og famle sig frem i mørket vidende at der må være mere til livet og søge efter svar. Sangen Dreamer fortsatte stilen med at stå ved at være en drømmer og ikke ønske at vågne op til kedelige realiteter.

Tim Chadwicks tredje video Belong handlede om at finde sit tilhørsforhold i sin familie og blev hans første større hit med over 34.000 visninger på YouTube.

I maj 2017 blev de tre sange samlet på EP’en Early Days med den nye sang Never Wanted You hvor Tim Chadwick så tilbage på sine tidlige år fyldt med lyse ideer og naivitet, hvor han overbeviste sig selv om at han ikke var interesseret i kærligheden alligevel. Early Days var en superfin EP i ”emo-pop” genren og gav et fint helhedsindtryk med skønne videoer på YouTube til alle sangene. Her er den til Never Wanted You hvor Tim Chadwick både ser godt ud og har en overvægtig mand til at bryde fordomme ved at danse som en sylfide:


Sange om kærlighed
Da Tim Chadwick endelig kastede sig ud i at skrive sange om kærlighed, resulterede det i de to 2018-singler Weakness og Tell Me That. Tim Chadwick, der nu havde anlagt sig et overskæg inspireret af sin far, hengav sig til sin svaghed for en anden på Weakness, men forholdet var åbenbart ikke uden problemer hvilket han sang om på Tell Me That til over 20.000 visninger på YouTube. Det var altså også en god sang.

2019-singlen I Need To Know blev dog Tim Chadwicks hidtil største hit med over 100.000 visninger på YouTube. Den handler om at være blevet såret af kærligheden og derefter være på vagt overfor en ny, romantisk interesse.

”I mine øjne betyder et knust hjerte bare at du gav dig selv fuldt ud til noget der ikke gik, og det er okay,” fortalte Tim Chadwick til Boyfriend Magazine i april 2019. ”Jeg vil hellere føle alting så vildt og så intenst som jeg kan end at føle ingenting overhovedet. Det er efter min mening hvad der giver vores liv betydning. Verden udgøres af alskens slags mennesker og ikke alle vil se den som du gør det. Men det kan man lære af og bevæge sig videre til en der ser dig som du er. Aldrig undertrykke dele af dig selv for at opnå accept. For når den anden person er væk, vil du ikke være efterladt som en du ikke elsker eller genkender.”


Om at være anderledes
I et 2019-interview med RTE Entertainment fortalte Tim Chadwick at det var en lettelse at springe ud offentligt som bøsse: ”Nu er jeg i stand til at være åben og ærlig om objekt-emnerne i sange, nemlig drenge.”

Selv føler han sig mest draget af sange med lidt mening bag, lidt konversation og en historie. ”Jeg ved selvfølgelig godt hvordan jeg føler mig og når jeg har skrevet det ned kan jeg forstå det. Så når folk siger ”åh, den samme ting skete for mig” eller ”jeg følte sådan,” så betyder det alt,” forklarede han RTE. ”I nogle sange peger jeg ikke det største lys mod mig selv fordi jeg er usikker på nogle ting og en smule gal når det kommer til forhold og sådanne ting, så jeg spiller bestemt ikke cool. Så når andre kommer til mig og siger ”jeg tror jeg er lige som dig i det scenarie,” så synes jeg: ”Tak! Der er flere skøre mennesker derude.””

Sony Music var dog ikke helt med på vognen og droppede Tim Chadwick på trods af succesen med singlen I Need To Know, så nu har han selvudgivet sangen Sore Thumb. Den handler om at føle sig udenfor og anderledes i et selskab: ”If you think that it’s my kind of idea of fun, if I’d known that, I would never have agreed to come tonight ‘cause I stick out like a sore thumb. There’s no one here like me. So easy to lose me when I don’t belong. I hate to have to act up just so they’ll like me.”

Mon ikke mange kan relatere til den tekst? Og det er alt sammen smukt skruet sammen med en fængende melodi. Du kan selv høre sangen lige her:


Hvis du vil have mere…
Tim Chadwick, der ikke er bleg for at lege med eyeliner og make-up, fortalte til Gay Times at han håber at udgive endnu en single til marts og derefter yderligere fire sange. Mens man glæder sig til dem og bare ikke kan få nok af den skønne, irske sanger, så ligger der flere videoer på YouTube fra før han fik sin pladekontrakt hvor det bare er ham og hans guitar og uudgivne sange som Souvenirs, Only Human, I Want You og History.

Tim Chadwick er selvfølgelig også at finde på både Facebook og Instagram.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar