søndag den 5. januar 2020

Poetisk tegnemusical om spirituel krise


Her præsenterer Michael C. T. Andersen sine tegnemusical-hæfter Jesus Crisis! og There’s More To Life… om et skæbnesvangert møde med en mand i 1999 der påvirkede hans liv i 20 år efter.

TEGNESERIER/KUNST af Michael C.T. Andersen

Tegnemusicalen Jesus Crisis! omhandler en 20 år lang troskrise over uopnåelig kærlighed. Efter at have genkendt en sjælepartner i 1999 og være blevet vraget af ham for en anden men stadig rende på ham gentagne gange i de efterfølgende fem år, blev hele mit trossystem på det åndelige og spirituelle undermineret. Jeg mistede troen på livet, kærligheden og min egen fornuft.

Efter at have befundet mig i et både åndeligt og mentalt koma i mange år hvor jeg ikke rigtigt forholdt mig til årsagen, men i stedet fortrængte den, så begyndte sjælemanden igen at dukke op i mine drømme i januar 2018 efter mange års pause. Så gik jeg i gang med endelig at bearbejde den krise jeg havde gennemlevet. Det resulterede i tegnemusicalen Jesus Crisis!.

Nogle skriver en bog eller laver et album med sange – mit talent er så at tegne og musik har betydet virkelig meget for mig siden jeg var barn, så jeg fik forløsning for alle mine følelser ved at kombinere de to ting og fortælle min historie på den måde. Jeg græd mens jeg lavede tegningerne til Seals sang Whirlpool og Wendy & Lisas Sweet Suite.

Jesus Crisis! blev til en poetisk fortælling uden at noget blev skåret ud i pap, men hvor det i høj grad er op til læseren selv at fortolke hvad der foregår. De metafysiske aspekter gør det jo LIDT kompliceret.


"Jeg har haft adskillige metafysiske oplevelse igennem hele mit liv. Altså, du ved, sangere og kunstnere er efter sigende supersensitive for... ting. Jeg tror mit høje niveau af sensitivitet nok har åbnet op for nogle ting som jeg nogle gange ikke ville have og ting der var gode som jeg gerne ville have. (…)  Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved hvad det er. Jeg lever det bare."
-        Chaka Khan, interview af Michael C.T. Andersen, 1999


Der er mere til livet…
Da jeg startede på Jesus Crisis! havde jeg ikke tegnet seriøst siden foråret 2006. Min muse havde jo forladt mig. Men i 2016 var jeg så småt begyndt at komme ud af mit mentale koma og tog et genopfriskende tegnekursus på Glyptoteket. Da jeg så i starten af 2019 genså tv-serien Six Feet Under med Claire der gik på kunstskole tænkte jeg: "Det vil jeg også!"

Og så havde jeg en genbo til at hænge nogle billeder op for mig som jeg selv havde lavet da jeg i midt-halvfemserne tog en uddanelse på Fyns Tegne- og Maleskole. Han mente at det skulle jeg klart gøre noget mere ved og kort efter forærede en veninde mig et kultegnesæt og så tænkte jeg: ”Det er skæbnen der forsøger at få mig tilbage på rette vej.”

Jesus Crisis! blev en kombination af blyantstegninger, tuschpen-tegninger og kultegninger både for variationens skyld, men også fordi jeg eksperimenterede med at genfinde mig selv kunstnerisk. Nogle af tegningerne lavede jeg om flere gange for jeg var godt rusten og holdt mig mest til at tegne på A4-papir. Da jeg er farveblind blev det hele i sort/hvid og gråtoner.

I starten af juni 2019 sendte jeg prøvetryk af hæftet ud til en håndfuld særligt udvalgte personer og fik kun positiv respons. En tidligere kollega fra min tid som skribent for PANbladet roste både historie og tegnetalent, mens en astrolog-veninde kaldte værket for ”stærkt.”

Min tegnelærer fra Glyptoteket havde selvfølgelig masser af idéer til kunstneriske forbedringer, deriblandt at gøre mere ud af lys og skygger og de ting blev så implementeret i min næste tegnemusical There’s More To Life… For mens jeg finpudsede Jesus Crisis! blev ideerne til sangtegninger nemlig ved med at poppe op i hovedet på mig. De ville bare ud. Og så måtte jeg jo lave et hæfte mere.


Foregik det hele kun i hovedet?
There’s More To Life… fortæller overordnet den samme historie som Jesus Crisis! men mere uddybende og med mindre metafysik. Igen fik jeg forløsning for mine følelser og græd da jeg lavede en tegning til Marilyn Mansons sang Antichrist Superstar. Som kunstner skal man jo ikke være bange for at udlevere sig selv, men mange ting er stadig åbent for læserens tolkninger. Da jeg viste prøvetrykket til en psykiatrisk rådgiver spurgte hun seriøst om alle personerne fandtes i virkeligheden eller bare var i mit hoved. Det morede jeg mig kosteligt over.

Mens jeg arbejdede på There’s More To Life…, og vovede mig til også at tegne på A3-papir, lånte min astrolog-veninde mig bogen The Soulmate Myth – a Dream Come True or Your Worst Nightmare? af Judy Hall. Efter at have læst den forstod jeg pludselig en masse ting meget bedre. Mange havde oplevet det samme som mig. Jeg var ikke skør. Jeg døde bare åndeligt og mentalt da sjælepartneren endegyldigt forsvandt ud af mit liv og tog håbet om en lykkelig slutning med sig. (Du kan læse om bogens åbenbaringer her: Åbenbarende bog om "soulmate"-myten)

Jesus Crisis! (28 sider i A5) og There’s More To Life… (32 sider i A5) blev færdige i efteråret 2019. Først tænkte jeg at de nok kun var interessante for folk der kendte mig, men så slog min astrolog-veninde i bordet og mente at historierne sagtens kunne appellere bredt til andre som kunne leve sig ind i og identificere sig med historierne. Hvis jeg engang skal lave en kunstudstilling, så kunne bladene indgå til at købe med hjem. I mellemtiden kan interesserede så erhverve sig hæfterne ved at skrive til michael.mcta@gmail.com. Det koster 50,- kr. for de to hæfter plus 40,- kr. i porto. (Der kan betales med MobilePay.)


En tredje tegnemusical er på vej
Det er 15 år siden jeg sidst så ham der inspirerede Jesus Crisis! og There’s More To Life… Dengang følte jeg mig vred og frustreret og fortvivlet over at skæbnen ikke ville lade os være sammen i dette liv. Når det var lige ved og næsten, kom der hver gang forhindringer i vejen som jeg kan ærgre mig over og finde smerteligt at tænke på den dag i dag. Men han kunne jo ikke gøre for at jeg havde metafysiske oplevelser om ham og jeg fortalte ham heller ikke om dem dengang. Hvis min historie nu kan underholde og berige andre, så har mine lidelser jo været godt for noget.

Efter at være kommet ud på den anden side af min ”Jesus Crisis!” arbejder jeg på diverse enkeltværker i både A3 og A2-format. Jeg går til croquis-tegning og eksperimenterer med at male med flydende tusch som et skridt på vejen mod at lave egentlige malerier. Jeg har dog det ”problem,” at når jeg har lavet en tegning er jeg så glad for den at jeg gerne vil beholde den selv, så min lejlighed må være mit udstillingslokale indtil videre.

Samtidigt arbejder jeg løbende på en tredje tegnemusical med arbejdstitlen Mission: Impossible? Den udgøres indtil videre mest af kultegninger i A3-format og omhandler min jagt på kærligheden efter Jesus Crisis! og There’s More To Life… En digter-ven fra min ungdom så nogle af siderne og syntes det var ”helt vildt godt.” Jeg har endnu ingen anelse om hvad den skal slutte med, men det bliver da forhåbentlig en lykkelig slutning. Der er mange gode kærlighedssange jeg ville elske at kunne lave tegninger til som f.eks. First Time af Macy Gray og Glitter In The Air af P!nk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar