Trods
gode budskaber om kærlighed og monogami er albummet Hotspot lidt overfladisk og
intetsigende med mestendels kun glimt af fortidens storhed.
MUSIKANMELDELSE
af Michael Andersen
Pet
Shop Boys er blevet et par aldrende herrer. Neil Tennant er 65 år og ”ham den
anden” (Chris Lowe) rundede 60 år sidste efterår. Rent musikalsk er
elektropop-duoen da også blevet overhalet indenom af yngre kunstnere i samme
genres moderne lyd. Hotspot byder sågar på en duet med en af de yngre, nemlig
Olly Alexander fra synthpop-bandet Years & Years på singlen Dreamland, men
selv den formår ikke rigtigt at hæve sig over middelmådigheden.
Hotspot
er ellers produceret af Stuart Price der samarbejdede med Madonna på hendes
Confessions On A Dance Floor album i 2005 og også producerede Pet Shop Boys’ to
sidste albums, Electric fra 2013 og Super i 2016. Super bød på hit-singlen The
Pop Kids der blev lidt af et comeback for Pet Shop Boys, men Hotspot byder ikke
rigtigt på nogen sange af den kaliber iblandt de bare 10 sange på albummet.
Den
nye single Monkey Business byder på noget god 70’er-inspireret discomusik, men
Neil Tennant nærmest vrisser teksten hvilket spolerer helhedsoplevelsen en
smule. Videoen til sangen er ellers ganske fin. Her er Pet Shop Boys taget på
natklub og er omgivet af blandt andet lækre unge sømænd der danser med damerne og en drag samt en lækker mand med skægstubbe klædt i hvidt der danser lystigt
– også med en anden mand. Du kan se videoen på YouTube lige her:
Hård
dom fra en superfan
Af
bemærkelsesværdige sange på albummet kan nævnes den festlige Happy People og I
Don’t Wanna om en mand der er så genert at han hellere vil blive hjemme end gå
i byen og danse. På balladen You Are The One og det dansable afslutningsnummer Wedding In
Berlin hyldes kærlighed og monogomi og det er jo et velkomment budskab i en
(bøsse-)verden hvor romantikken synes at være død og det hele handler om Monkey
Business i stedet.
Men derudover har Pet Shop Boys ikke så meget på hjerte. Åbningsnummeret Will-O-The-Wisp er en tom omgang teatertorden og på den endeløse Burning The Heather lyder Neil Tennant som om han ligesom lytteren er ved at falde i søvn af kedsomhed.
Men derudover har Pet Shop Boys ikke så meget på hjerte. Åbningsnummeret Will-O-The-Wisp er en tom omgang teatertorden og på den endeløse Burning The Heather lyder Neil Tennant som om han ligesom lytteren er ved at falde i søvn af kedsomhed.
Eskapisme
spurgte en inkarneret Pet Shop Boys fan igennem 35 år, den nu 45-årige Ulrik
Kristiansen, hvad han synes om deres 14. studiealbum og han svarede: ”Jeg vil
ikke gå så langt som til at sige det er deres dårligste album, men… det
tangerer.”
”Der
er glimt af fordums storhed her, men også kun glimt,” fortsatte han. ”Jeg får
lidt den her oplevelse af at jeg lytter til noget musik fra to gamle bøsser som
er sådan lidt småbitre og egentlig bare keder sig. Det er noget af et fald fra
Super for bare 4 år siden hvor de veloplagt kiggede tilbage til fordums
dansefester.”
Pet
Shop Boys har lavet en del andre projekter siden Super, deriblandt EP’en Agenda
og live-albummet Inner Sanctum, men det mener deres superfan ikke undskylder
dem for at have mistet fokus på dette album. ”Helt ærligt,” afslutter han: ”Jeg
tror bare de er ved at være gamle og ikke har så meget på hjerte.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar