lørdag den 15. juni 2024

Chris Colfer fra Glee blev frarådet at springe ud selvom han åbenlyst var bøsse

Han spillede bøssen Kurt Hummel i alle seks sæsoner af ungdomsmusical tv-serien og fortæller nu om den begivenhed der trods alt fik ham til at springe ud offentligt.

SKUESPILLERNYHED af Michael Andersen

Den nu 34-årige skuespiller og børnebogsforfatter Chris Colfer blev berømt for sin medvirken i tv-serien Glee hvor han fra 2009 til 2015 spillede den homoseksuelle karakter Kurt Hummel. I forbindelse med udgivelsen af sin nye børnebog Roswell Johnson Saves The World!, fortalte Chris Colfer i det amerikanske tv-talkshow The View, at han umiddelbart tøvede med at tage rollen som Kurt Hummel – en rolle for hvilken han fik en Golden Globe-pris og blev nomineret til to Emmy tv-priser og en Grammy.

”Jeg voksede op i en meget konservativ by hvor det var farligt at være åbent bøsse,” sagde han. ”Jeg husker da jeg kom med i serien at rollen var skrevet til mig, og jeg vidste ikke hvad rollen ville være. Da jeg læste manuskriptet første gang var da jeg så det var en åbent homoseksuel karakter og jeg var rædselsslagen.”

”Da jeg begyndte optagelserne til serien, havde jeg en masse mennesker som fortalte mig, ’spring ikke ud under nogen omstændigheder for det vil ødelægge din karriere.’ Så jeg gemte mig for en lille stund,” sagde han. ”Men jeg sagde også til dem, ’jeg kan ikke skjule det med min stemme. Jeg er mere feminin end de fleste mennesker. Jeg kan ikke skjule det.’ Og de sagde, ’det skal du ikke bekymre dig om. Så længe du ikke adresserer det, vil du blive belønnet for det til sidst.’”

Chris Colfer som Kurt med Blaine i Glee

Drengen der fik ham til at springe ud
Chris Colfer erindrede én specifik interaktion med en fan der fik ham til at indse hans homoseksuelle karakters betydning: ”Vi tog på denne store plakatsignerings turné lige før serien kom ud, og denne lille dreng sneg i al hemmelighed en kuvert til mig da hans forældre ikke kiggede og jeg åbnede den og det var en lille seddel hvor der stod, ’tak.’ Og der var en lille papirclipskæde der var i regnbuens farver, og i dét øjeblik vidste jeg, at jeg var nødt til at springe ud. På den tid tænkte jeg, ’okay ja, hvis jeg er en åbent homoseksuel skuespiller, så vinder jeg måske aldrig en stor pris. Jeg kommer måske aldrig til at spille en superhelt.’ Men jeg synes at være en stråle af positivitet og levere den støtte til folk er meget mere vigtig end opmærksomhed.”

Chris Colfer sprang ud i 2009 og blev i Glee en del af et af de mest ikoniske homopar på tv, Kurt og Blaine, men efter at Glee er slut, er det virket som forfatter, han har brugt mest tid på. Hans nye bog er hans tyvende.

Man kan se hele Chris Colfers interview i The View på YouTube lige her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar