onsdag den 15. maj 2024

Olly Alexander: Nul seer-stemmer til Eurovision er ”ikonisk”

Om forklaringen er ”knas med lyden,” homofobi, jantelov eller at folk bare synes Dizzy var en ligegyldig sang, så er idolet ”taknemmelig.”

MUSIKNYHED af Michael Andersen

Den populære Years & Years-sanger, 33-årige Olly Alexander, var blevet udvalgt til at repræsentere England med popsangen Dizzy skrevet sammen med Danny L. Harle ved årets Eurovision Song Contest 2024 i Malmø, Sverige. Forud for finalen udtalte han, at ”jeg sagde lige fra begyndelsen af denne proces at jeg planlægger at være så bøsset som muligt – og hvad er mere bøsset end et omklædningsrum?”

Da han indtog scenen for sammen med fire dansere at fremføre sangen under den første semifinale tirsdag den 7. maj, blev der så serveret nøgne mandekroppe kun iført boksershorts og frække skridtbeskyttere, og på nogle tidspunkter lå de mandlige dansere også ovenpå hinanden. ”Jeg vil hovedsaligt bare gerne underholde folk og give en rigtig ’fab’ optræden,” udtalte Olly Alexander og tilføjede, ”Selvfølgelig vil alle ikke elske det. Men det mener jeg er et tegn på en stærk optræden, egentlig.”

Da Olly Alexander og hans dansere så indtog Eurovision-scenen igen til finaleshowet lørdag den 11. maj, fremstod lyden umiddelbart lidt svag i forhold til tidligere indslag fra andre lande, og Olly Alexanders vokale præstation var måske ikke hans stærkeste når han samtidigt skulle danse. Men det var godt show, og han fik da også en SMS-stemme fra Eskapisme. Men det gjorde så ikke den store forskel, for da seer-stemmerne var talt sammen, fik Olly Alexander nul point. Det tog han dog tilsyneladende pænt i de par sekunder han blev vist backstage.

Olly Alexander havde dog først fået 46 point fra juryerne og endte på en 18. plads. Nu har han så skrevet på Instagram: ”Jeg ved ærlig talt ikke hvor jeg skal begynde om hele den erfaring. Jeg kommer til at bearbejde ting i lang tid. Indtil videre vil jeg bare sige, at jeg er så stolt af den optræden og mit team, alle servede totalt og gav deres alt for at bringe visionen til live. (…) Selvom vi har modtaget NUL point fra den stemmeafgivende offentlighed – hvilket jeg vil påstå er ikonisk! – har jeg også set en masse kærlighed og jeg er virkelig taknemmelig. Af hjertet tak.”

Måske han bare var for kendt til det der sted, - eller for gay, men på bare tre dage har Olly Alexanders Eurovision-finaleoptræden da fået over 1,5 millioner visninger på YouTube. Se eller gense selv showet lige her: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar