søndag den 19. juli 2020

Rock Hudsons saftige kærlighedsliv

Netflix-serien Hollywood bød på en lykkelig slutning for den amerikanske filmstjerne, men hvordan gik det ham i virkeligheden? Bogen Rock Hudson – His Story har svaret.

BOGANMELDELSE af Michael Andersen

Netflix-serien Hollywood forestiller sig hvad der kunne være sket i tiden efter 2. verdenskrig hvis kvinder, homoseksuelle og farvede blev accepteret i Hollywood. I serien følger man bl.a. den unge håbefulde Roy Harold Scherer Jr.’s vej til berømmelse under navnet Rock Hudson som kulminerer med at han holder hånd med den fiktive kæreste Archie Coleman ved Oscar-uddelingen i 1948.

Men virkeligheden var en helt anden for Rock Hudson der skjulte sin homoseksualitet lige til han fik konstateret AIDS og døde deraf den 2. oktober 1985, kun 59 år gammel. Han havde haft en række kærester siden han i 1947 opdagede bøssemiljøet i Long Beach, Californien, og deriblandt var der nogle stykker som var mere betydningsfulde i hans liv end andre.

Da Roy var 21 år mødte han den 15 år ældre radioproducer Ken Hodge som satte sig for at hjælpe Roy i gang med en skuespillerkarriere, men Ken blev hurtigt skiftet ud med Hollywood-agenten Henry Wilson der ligesom i tv-serien hjalp Roy med at blive en stjerne under navnet Rock Hudson. Og derfra kørte tv-serien og virkeligheden ud ad hver sit spor.

Rocks proformaægteskab
Rock Hudson kunne lide høje, blonde mænd med blå øjne og en fit krop og i 1952 mødte han en af slagsen i den 22-årige Jack Navaar. Men Jack var biseksuel og Rock havde samtidigt et forhold til en indflydelsesrig leder hos Universal Studios der også var biseksuel og havde både kone og børn.

Rock og Jack Navaar boede sammen, men agenten Henry Wilson rådede Rock til at afslutte forholdet og i stedet flytte sammen med Henry’s sekretær Phyllis Gates for at normalisere Rocks ry i Hollywood. Rock adlød i 1954 og giftede sig med Phyllis året efter.

Efter et års ægteskab kontaktede Rock en ven og spurgte om han kunne fixe ham op med en fyr: ”Jeg har været trofast i et år. Jeg har ikke været sammen med nogen fyr og jeg er ved at blive vanvittig. Kan du fixe mig op med en?”

Da Rock i sommeren 1957 var på filmoptagelser i Rom havde han en affære med en ung italiensk skuespiller og var også sammen med andre mænd. Året efter begærede Phyllis skilsmisse fra Rock. Derefter var han sammen med flere mænd, men syntes det blev sværere at få sex fordi mændene var for imponerede over at være sammen med den berømte filmstjerne til at kunne præstere, eller også antog de at en stjerne som ham kunne få hvem han ville og ikke var interesseret i dem.

I 1961 indledte Rock en affære med den fraskilte, enlige mor Marilyn Maxwell, men hun kunne ikke acceptere at han så mænd ved siden af og ville ikke gifte sig med ham.

Rock med Lee Garlington. Rock fortalte en ven før sin død
at han havde elsket Phyllis Gates og Lee Garlington mest af alle sine kærester.

Rocks bøssekærester
I 1963 indledte den nu 37-årige Rock Hudson et forhold til den 25-årige høje, blonde Lee Garlington der drømte om en skuespillerkarriere ligesom Rocks. De flyttede sammen, men Lee syntes ikke Rock levede op til hans billede af Rock som en stærk, faderlig person og begyndte at se yngre mænd da han ikke var så seksuelt tiltrukket af Rock. Lee slog op med Rock i 1964, men Rock var besat af ham og de to sås af og til i de ni efterfølgende år, men Lee følte sig til sidst frosset ud af Rocks 1973-kæreste Tom Clark. Lee ærgrede sig efterfølgende. ”Hvis jeg havde været ældre og mere fornuftig, ville vi sikkert være sammen i dag,” fortalte han efter Rocks død.

Rock Hudson fyrede sin homoseksuelle agent Henry Wilson i 1966 og i 1967 blev Rock stalket af den 23-årige Jack Coates. Jack var studerende med et deltidsjob på en benzintank og var lige Rocks blonde type. Så Rock fik øjne for sin stalker og de indledte en kat og mus-leg med hinanden da Jack var i et forhold med en anden mand. Men legen endte med at Jack flyttede ind hos den republikanske Rock, der i 1968 ikke forstod de homoseksuelles kamp for rettigheder selvom han selv boede sammen med en mand.

Jack Coates forlod Rock Hudson to dage før jul i 1971 da han ikke ville leve sit liv som en filmstjernes hjemmegående mand uden egen identitet. Rock prøvede ikke at holde på ham, men bevarede et blødt punkt i hjertet for Jack der efterfølgende kom på besøg i ny og næ.

Rock Hudson med Marc Christian der efter Rocks død fik en kæmpeerstatning fordi Rock
havde været sammen med ham uden at fortælle han havde AIDS - også selvom han ikke smittede Marc.

Det famøse swimming pool party
Rock Hudson havde mødt den høje blåøjede Tom Clark i 1964 og deres venskab udviklede sig til et seksuelt forhold mens de begge var i forhold med andre. I 1973 bad Rock Tom om at flytte ind hos sig. Tidligere havde Rock ønsket at hans samlevere skulle droppe deres beskæftigelse og blive hans hjemmegående mand, men med Tom ønskede han at Tom skulle arbejde for ham og håndtere hans personlige sager.

Rock og Tom var jævnaldrende og havde mange fælles interesser, såsom bridge, hunde, fodbold, rejser, bøger og musik, men de kunne også begge lide at drikke og i 1978 var deres tilsyneladende perfekte forhold endt i druk og skænderier. Selvom de fortsat boede sammen havde Rock en promiskuøs livsstil ved siden af Tom og de holdt deres berygtede swimming pool party med 50 smukke unge mænd som en øjenlæge havde samlet sammen på anmodning.

I 1982 mødte Rock den biseksuelle Marc Christian MacGinnis som var lige hans type: Høj, blond og med blå øjne. Marc var i et forhold med en kvinde, men det varede ikke længe før Tom var flyttet ud og Marc var flyttet ind hos Rock.

I 1984 blev Rock dog overbevist om at Marc var en ”golddigger” med en fortid som prostitueret der havde lokket ham på krogen, og nu kunne han ikke slippe af med ham fordi Marc truede med at gå til sladderbladene.

Rocks sidste forhold
I 1984 indledte Rock et platonisk forhold til sin personlige træner Ron Channel. De blev bedste venner alt imens Ron var uvidende om at Rock kort efter fik konstateret AIDS. Rock holdt sygdommen hemmelig for alle undtagen sine allernærmeste venner, hvoraf en af dem sendte et anonymt brev til Rocks seneste fire elskere og opfordrede dem til at få en lægeundersøgelse.

Da Rock blev syg mistede han interessen for sex og Marc havde alligevel fået separat soveværelse som han ikke var bleg for at invitere andre mænd med ind i. Rock fortalte en ven at Tom Clark havde været den mest vigtige person i hans liv og da Rock kom på hospitalet blev han genforenet med Tom, der nærmest flyttede ind hos ham på hospitalet.

Da Rock blev udskrevet for at dø derhjemme flyttede Tom ind hos Rock igen selvom Marc også boede i huset. Rock bad alle sine venner og elskere om at samarbejde med forfatterinden Sara Davidson om at skrive hans historie. Det blev til biografien Rock Hudson – His Story der udkom året efter Rocks død i 1985. Bogen skildrer Rocks kærligheds- og sexliv både fint og ærligt uden at være alt for detaljeret, såvel som hans skuespillerkarriere. Den er stadig i handelen på engelsk på Google Books og kan købes som hardcover bog fra Amazon UK lige her: Sara Davidson: Rock Hudson - His Story i hardcover