MUSIKERPORTRÆT af Michael Andersen
Den
nu 25-årige amerikanske Greyson Chance blev berømt da han som 12-årig i 2010
delte en amatørvideo på YouTube af hans klaver-optræden med Lady Gagas sang
Paparazzi. Videoen gik viralt og har imponerende 71 millioner visninger. Den affødte
også en invitation til at optræde i The Ellen DeGeneres Show og det medførte
også høje visningstal til et par amatørvideoer med hans egne sange, Broken
Hearts og Stars med henholdsvis 8,9 millioner og 5,6 millioner visninger. En amatørvideo
til sangen Fire måtte ”nøjes med” 1,9 millioner visninger.
Den
lesbiske talkshow-vært Ellen DeGeneres mente hun i Greyson Chance havde opdaget
den næste Justin Bieber og tog ham under sine vinger. Hans debutsingle Waiting
Outside The Lines udkom i oktober 2010 og opnåede 25 millioner visninger på
YouTube. I august 2011 fulgte så debutalbummet Hold On ’Til The Night der
inkluderede hitsinglerne Unfriend You med 18 millioner YouTube-visninger og Hold
On ‘Til The Night med 5 millioner visninger. Videoerne præsenterede Greyson
Chance som et teenager pige-idol.
Greyson
Chance turnerede med sin musik og Ellen DeGeneres havde helt hånd om hans
karriere – så meget at han i et 2022-interview med Rolling Stone kaldte hende
”dominerende og alt for kontrollerende.” Hun tvang ham til at se
dokumentarfilmen Never Say Never om Justin Bieber så han kunne forme sin
karriere på samme måde. Hun ville bestemme hvad tøj han skulle have på til sine
optrædener. Men da Greyson Chance’s EP Truth Be Told fra januar 2012 kun
affødte ét hit, Sunshine & City Lights med 6,1 millioner visninger af
heteroromantik-videoen på YouTube og billetsalget til hans koncerter faldt
bemærkelsesværdigt, blev han droppet som en varm kartoffel af både pladeselskab
og Ellen Degeneres. Vupti var hun væk igen og besvarede ikke længere Greyson
Chance’s telefonopkald. Hans 15-minutters berømmelse var slut og nu måtte han
klare sig selv.
Musikvideoer med LGBT’er
Greyson
Chance færdiggjorde sin skole og fortsatte med at skrive sange. Hans stemme lød
nu mere voksen og i maj 2015 udgav han som 17-årig EP’en Somewhere Over My Head.
Singlerne havde moderat succes med henholdsvis 1,6 millioner og 1,3 millioner
visninger af sangtekstvideoerne til Afterlife og Hit & Run. En egentlig
musikvideo til sangen Back On The Wall fik dog 2,8 millioner visninger. Han
optrådte i The Ellen DeGeneres Show uden at snakke med hende og efterfølgende
forlod han musikindustrien for at studere på universitetet i Tulsa, Oklahoma.
Greyson Chance var sprunget ud som bøsse for sin familie som 16-årig og som 19-årig sprang han ud offentligt i et 2017-Instagramopslag. Mens han studerede, kunne Greyson Chance dog ikke helt holde sig fra musikken og udgav singlerne Low og Good As Gold. De fik moderat succes med 825.000 YouTube-visninger til sangtekstvideoen til Low og 544.000 visninger af musikvideoen til Good As Gold der hyldede Lakota-indianerne i Dakota. Så gik det bedre da hans andet album Portraits udkom i 2019. Det bød på Greyson Chance’s hidtil bedste sange og inkluderede hittet Shut Up med 12 millioner visninger af videoen på Youtube. Den bød på Greyson Chance’s første LGBT-repræsentation i sine musikvideoer i form af et lesbisk par og ham selv der synger til en fyr. Singlen Yours fik 1,6 millioner visninger og den gribende video til White Roses om en fyr i et heteroseksuelt forhold der føler sig draget af en anden fyr fik 1,1 millioner visninger. Bliv selv grebet af videoen til White Roses på YouTube lige her:
I november 2019 udgav Greyson Chance singlen Boots hvortil hans sådan lidt sexede video fik 1,2 millioner visninger på YouTube. I marts 2020 fulgte singlen Dancing Next To Me hvor Greyson Chance synger om en ”he” og i videoen flirter med en fyr på et diskotek til 1 million visninger på YouTube. Nyd selv musikvideoen til Dancing Next To Me på YouTube lige her:
En queer kunstners svære valg
Yderligere
to singler fulgte i 2020, Honeysuckle og Bad To Myself. De demonstrerede at
Greyson Chance var ved at udvikle sig til en spændende queer kunstner selvom de
fede videoer med bad ass bøsse-star attitude knap nåede 500.000 visninger på
YouTube. Året efter, i 2021 udkom så EP’en Trophies der inkluderede sangene Holy
Feeling, Hellboy og Nobody med moderat succes på YouTube med igen op mod
500.000 visninger af hver.
”Jeg
var tilbage på et stort pladeselskab og argumenterede over telefonen om hvordan
jeg ville have mit albumcover skulle se ud og hvorfor jeg havde valgt de
sange,” erindrede Greyson Chance i et nyligt interview med Gay Times. ”Der var
en i 50’erne der fortalte mig at de syntes den her sang er mere hip end den
anden ting. Jeg havde selv en A&R (pladeselskabsrepræsentant med ansvar for
at opdage nyt talent) til at fortælle mig i et konferenceopkald med reference
til sangen Hands, ’hør her, jeg forstår og støtter virkelig din queer identitet
og at du putter det i musik, men pronominerne er måske bare lidt for meget,
synes du ikke?’ Jeg tænkte ’shit, det er 2021 og det her sker stadig.’ Så det
var frustrerende for mig at finde mig selv tilbage i det øjeblik efter at have
været her så længe og have arbejdet så hårdt som mig.”
”Jeg husker også at få at vide at jeg nærmest måtte vælge et spor – at jeg måtte gøre hvad Lil Nas X gjorde og fuldstændigt vise min queerhed og lade det være tingen der driver musikken og måske være lidt provokerende eller jeg måtte spille det sikkert og ikke tale om det og ikke bruge pronominer i mine sange. Man måtte vælge sin vej og jeg er sikker på mange queer kunstnere går igennem det nu med bare at prøve på at passe ind i dette rum og føle de har en vej at gå ned ad. Jeg tror det var anderledes for mig som en kunstner der havde et årtis erfaring under bæltet. Det var nemmere for mig at sige, ’yeah, jeg kan ikke lide dig. Jeg taler ikke til dig mere. Gå fuck dig selv’ i forhold til nogen nyere i spillet. Det stinker bare at vi stadig må igennem dette og hvordan man må tænke som kunstner: ’Jeg er bøsse så hvordan vil det påvirke min karriere? Hvordan påvirker det min kunst? Hvordan kan jeg udnytte det?’ – det er så konstant i musik lige nu. Det er virkelig klamt og det er hårdt og det er svært.”
Ikke klar til ægteskab endnu
Greyson
Chance’s 3. album Palladium udkom den 22. september i år. Samme dag lagde han
den ind til videre eneste video derfra på YouTube. Den var til sangen My Dying
Spirit og bød igen på bad ass bøsse-attitude og er nu oppe på cirka 250.000
visninger. Der er ikke brugt auto-tune på albummet – Greyson Chance’s stemme er
personlig og ærlig med sange om afslutningen på hans mest seriøse forhold i sit
voksenliv. ”Jeg troede jeg havde mit liv projiceret ud og da én kom ind i mit
liv som var i stand til at fylde alle disse kasser, så løb jeg fra det,”
fortalte han til Rolling Stone. ”Jeg vil være der for nogen på den måde de er
der for mig. Det kræver et niveau af tillid som jeg bare ikke tror jeg har lige
nu.”
Han
uddybede til Gay Times: ”Der er nok tre sange som er en anelse mere centreret
om kærlighed på denne plade og Down & Out er bestemt en af dem. Hemingway,
74 rue de Cardinal er en sang som er rigtig personlig. Det var på et tidspunkt
hvor jeg lige havde afsluttet et forhold som var mit længste og mest seriøse og
det havde jeg gjort frivilligt. Jeg tror jeg indså at jeg havde dette perfekte
billede i mit hoved på vej ind i mine 20ere om at jeg ville møde en og vi ville
være sammen. Jeg ville kaste mig hovedkulds ind i det og være en loyal partner.
Måske når vi blev 30 vi skulle giftes og se på at adoptere et barn. Jeg havde
det hele planlagt i mit hoved og det var hvad jeg ønskede mig i lang tid. Det
var målet. Jeg fandt en som var vidunderlig og brillant og pludselig kunne jeg
ikke lide mig selv mere. Jeg vidste ikke hvem jeg var mere. Jeg havde ikke
denne autonomi af at være en kunstner og føle at min kreativitet var det der
drev mig. Jeg husker bare at tænke ’jeg kan ikke gøre dette som 24-årig. Det er
for tidligt.’ Det var rigtig, rigtig hårdt. Det er så svært at såre folk man
elsker og det var virkelig svært. Så jeg tror der er en masse frustration i
Down & Out.”
”Nu
er jeg 25 og har ingen ide om hvad jeg vil. Jeg ved ikke hvornår jeg vil have
det. Jeg ved ikke hvordan jeg kommer til at få det og jeg føler sådan en form
for indre fred deri. Jeg tror at skrive en masse af albummet også hjalp mig med
at finde denne afklarethed.”
Greyson
Chance afviste at optræde i The Ellen DeGeneres Show på dagen for udgivelsen af
Palladium for at bevare sin integritet. ”I første del af min karriere skyldte
jeg mange tak til hende og hendes team,” sagde han til Rolling Stone, men nu: ”Jeg
skylder hende ikke en skid. Fordi jeg var den der måtte rejse mig. Hun var
ingen steder.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar